APV aangepast ten gunste van agrariërs

Agrariërs in onze gemeente kunnen dankzij VVD Schagen alsnog gewoon met hun quad het land op.

Gisteravond keurde de gemeenteraad de APV (Algemene Plaatselijke Verordening*) goed, waarin staat dat er een verbod komt “om op enig terrein, geen weg zijnde, met een motorvoertuig of een bromfiets te crossen buiten wedstrijdverband…[etc.]”. VVD Schagen realiseerde zich dat veel agrariërs in onze gemeente gebruik maken van een quad of bromfiets en stelde (voor alle duidelijkheid) voor om het bewuste artikel in de APV uit te breiden met: “het verbod is niet van toepassing op situaties waarbij gebruikmaking van een bromfiets of quad kennelijk tot doel heeft om uitvoering te geven aan activiteiten die passen binnen de bedrijfsvoering van een onderneming”. Deze toevoeging werd gesteund door de voltallige gemeenteraad.

*: Algemene Plaatselijke Verordening: In de Algemene plaatselijke verordening (APV) worden onder andere voorschriften gegeven op het gebied van de openbare orde en veiligheid in de breedste zin van het woord. Hierbij valt te denken aan: verkeerszaken, horeca-aangelegenheden en bescherming van het milieu. Elke gemeente heeft een eigen APV waarin zij de dingen op haar manier regelt.