11-10-2016 was de kick off van het VVD Thematisch Netwerk International

VVD Thematisch Netwerk Internationaal

Afgelopen dinsdag 11 oktober was de kick off van het VVD Thematisch Netwerk International.

Dit vond plaats in Den Haag bij het The Hague Institute for Global Justice. Hierbij stond “The Future of the Transatlantic Alliance” centraal.

Met ruim 170 deelnemers was de grote zaal van The Hague Institute bomvol.

Met bijdragen van Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert, partijvoorzitter Henry Keizer, The Hague Institute President Dr. Abi Williams, Amerika-deskundige Koen Petersen en VVD-delegatieleider in het Europees Parlement Hans van Baalen. Er ontstond een levendige discussie met de zaal. Alle invalshoeken over deze voor de vrijheid en welvaart van de Westerse wereld alliantie kwamen voorbij. De verkiezingen in Amerika, Europa en natuurlijk defensie.

Wat is dit nu eigenlijk voor een netwerk?

Met de besluitvorming over de partijvernieuwing is de aftrap gegeven voor de Thematische Netwerken. De voormalige partijcommissies Europese Zaken, Buitenlandse Zaken en Defensie hebben hun krachten gebundeld door samen door te gaan als het Thematisch Netwerk Internationaal. Doel: het zijn van de verzamelplaats voor alle liberaal denkenden in Nederland met internationale interesse.

Ik ben een paar jaar lid geweest van de partijcommissie Defensie en zit nu dus in dit netwerk.

Alle leden van de voormalige partijcommissies Europese Zaken, Buitenlandse Zaken en Defensie zijn automatisch lid. Inmiddels heeft het VVD Defensienetwerk zich ook aangesloten. Als subnetwerk Defensie & Samenleving worden activiteiten en werkbezoeken georganiseerd rondom de (lokale en regionale) impact die Defensie op de samenleving heeft. Daarnaast zijn diverse leden van de Werkgroep Internationale Politiek van de VVD Den Haag lid geworden en hebben zich al vele nieuwe leden gemeld. Het netwerk telt daardoor op dit moment al meer dan 250 leden.

Zo ontstaat de slagkracht om aansprekende activiteiten te organiseren, zijn wij in staat een inhoudelijke bijdrage te leveren aan de VVD-gedachtevorming op het internationale vlak (o.a. door gerichte inhoudelijke advisering van onze politieke vertegenwoordigers zoals leden van de Tweede Kamer), kunnen wij ons maatschappelijke netwerk uitbouwen en samenwerking aangaan met (internationale) organisaties en instellingen. Het is de ambitie om vanuit deze basis verder te bouwen

aan een netwerk waar meer en meer internationaal geïnteresseerde liberalen zich aan willen binden en daarbij de ruimte hebben om – ook online - met elkaar van gedachten te wisselen over Europa, de wereld en defensie.

Er zijn ondertussen meerdere netwerken opgericht, misschien wel eentje die uw interesse kan opwekken om mee te doen, bijvoorbeeld in de zorg of veiligheid. U hoeft geen lid te zijn van de VVD om mee te doen. Meer informatie? strategie@vvd.nl.

Voor vragen over het VVD Thematisch Netwerk Internationaal of andere vragen kunt u bij mij terecht il.kroon@quicknet.nl of tijdens de De Top komt naar de kop… van NOORD-HOLLAND! 4 november van 13.00 tot 18.00 uur in de Harenkarspelhal in Tuitjenhorn.

Door Ingo Kroon