Vraagtekens en ongenoegen bij de verkoop van gemeentelijk vastgoed.

De VVD is op z'n minst niet tevreden met de procedure die wethouder Beemsterboer voert om het gemeentehuis in Tuitjenhorn verkocht te krijgen aan de Telefooncentrale.

Vraagtekens en ongenoegen bij de verkoop van gemeentelijk vastgoed.

Na de verkoop van pand raak heeft de VVD er op aangedrongen de verkoop procedure van de gemeente aan te passen. Wel te verstaan openbare verkoop met een bord in de tuin en een publicatie bij een makelaar moest de norm worden.

Echter behoudt de wethouder zich het recht voor om volgens een zogeheten regel 2 te werken. Wethouder Beemsterboer verantwoord zich volgens deze regel:

verkoop aan een partij die een groot uitzonderlijk belang voor de gemeente inbrengt, bijvoorbeeld op het gebied van economie,  werkgelegenheid, innovatie en dergelijke. Denk aan wereldspelers op agrarische ontwikkeling en innovatie, ICT, wetenschappelijke kenniscentra;

Handig als u een wereld speler van formaat op deze wijze weet binnen te loodsen in de gemeente. Laten we eerlijk zijn de Telefoon centrale is dit gewoon niet. Sterker nog deze partij kan het pand niet eens betalen en vraagt de gemeente om bij te springen. Het voor bank spelen heeft in het verleden ook zo goed gewerkt bij Markt 18. Tevens zou het pand helemaal niet worden gekocht door de Telefooncentrale maar door een overkoepelende vastgoed bv. Dat laatste maakt het speculatiebeding ook nog eens waardeloos. Er bestaat dan de mogelijkheid om de BV gewoon te verkopen met het oude gemeentehuis er in.

Er bekruipt ons het idee dat de Wethouder in zijn jeugdig enthousiasme en onervarenheid heeft getracht de verkoop rond te krijgen. En niet verder kijkt dan zijn neus lang is.

Let wel deze handelswijze kost u als belasting betaler gewoon geld en ontneemt andere ondernemers het recht om te ontwikkelen op deze locatie.

Is de ja knik show in de raad al voorbereid was daar ineens een tweede gegadigde in de raadszaal. En die bood pardoes meer en betaald contant.

Het college beraad zich nog en ondertussen melden zich nog twee contante kopers die naar eigen zeggen zaten te wachten tot de gemeente het gemeentehuis publiek in de verkoop zou doen.

En tja beide bieden ze een hoger bedrag contant en met speculatiebeding en sociale invulling.

Dus Wethouder Beemsterboer wees een vent en verkoop dat gemeentehuis gewoon via een openbare procedure, dat de beste mogen winnen.

En die Telefooncentrale dat is een concept waarvan de VVD wel is gecharmeerd laat ze eens kijken naar ISD gebouw in Schagen een plek met een school treinverbinding uitvalswegen lijkt ons een ideale uitval basis voor jonge start-ups.

De uitkomst staat nog niet vast maar er is genoeg ruimte om de procedure rond de verkoop van gemeentelijk vastgoed nog eens stevig tegen het licht te houden.

En het mag inmiddels duidelijkheid het gemeentehuis aan de Oostwal staat te koop heeft u interesse wendt u zich dan met gezwinde spoed naar uw gemeente.

Jonne van de Beek

Fractie voorzitter VVD