Verwarrende tijdelijke verkeersborden in gemeente Schagen
Door Claudio Blok
op 04 juni 2018
Er is direct werk voor de kersverse wethouder openbaar gebied. Los van de erbarmelijke staat
van onderhoud heeft de gemeente het voor elkaar op meerdere plekken ronduit gevaarlijke en
onoverzichtelijke situaties te creëren met foute bebording, inzet van onvoldoende en
ongeschoolde verkeersregelaars en - als kers op de taart - een overijverige wijkagent die -
gebruikmakend van de chaos - aan het bekeuren is geslagen.
Schagen is begonnen met herstellen en repareren; een goede zaak vinden wij als VVD.
Dit geeft altijd wel wat overlast voor omwonenden, maar het is altijd wel de bedoeling dit tot het
minimum te beperken. Qua wegen en verkeer is dit goed op te lossen met communicatie in combinatie
met het toepassen van tijdelijke verkeermaatregelen welke mogelijk zijn binnen de
Wegenverkeerswet, RVV’90, BABW en CROW Richtlijnen, de basis van elke wegbeheerder.
Met juist deze cruciale punten schiet de Gemeente ernstig tekort op een aantal projecten. Hinder en
onjuiste en tegenstrijdige juridische verkeersoplossingen zonder controle voeren op dit moment de
boventoon.
In Dirkshorn worden zonder enige aankondiging straten afgesloten en verkeerde “Om- en
Om regelingen” toegepast, waardoor het verkeer zich klemrijdt.
In Schagen worden tijdens de werkzaamheden aan en om het Makado op 10 mei de wegen
afgesloten in verband met de drukte tijdens het festival “Klein Mokum”.
Hoewel er begrip is voor de afsluiting in verband met veiligheid, is dit een gegeven wat allang
geregeld had moeten zijn. Door deze spontane afsluiting werd het verkeer verplicht om tegen de
richting in te gaan rijden. Betreffende agent had naar eigen zeggen geen behoefte om verkeer te gaan
regelen.
Tijdens de gehele periode bij het verbouwen van Makado centrum is het voor de bezoekers niet
duidelijk hoe ze nu op de Nieuwstraat moeten rijden, met als resultaat dat vele bestuurders tegen het
verkeer in gaan rijden op de eenrichtingsweg. Regelmatig regelen de winkeliers zelf het verkeer.
Daarnaast worden borden juridisch onjuist gebruikt, soms zelfs een beetje “houtje-touwtje”.
Tijdens de Landmacht dagen was het centrum op bepaalde delen afgesloten voor verkeer. Hiervoor
werden militairen ingezet, welke het verkeer regelden.
In Warmenhuizen is de Veilingweg veranderd. Op de ene kruising heeft het verkeer van rechts geen
voorrang maar op de andere juist weer wel. Dit zorgt met onduidelijke bebordingen en regels
regelmatig voor zeer onveilige situaties. Einde 60 zone, welke juridisch geen einde zone is.