Kansen voor glasvezelnetwerk in gemeente Schagen

Tijdens de goed bezochte informatieavond over glasvezel, die de Schager VVD afgelopen vrijdag organiseerde, kregen inwoners weer hoop: gastspreker Kabeltex gaf aan dat zij in het buitengebied kan starten met de aanleg van een glasvezelnetwerk zodra zij 850 aanmeldingen uit het gebied heeft ontvangen. En dat lijkt haalbaar.

VVD wil aanpakken

In eerste instantie startte de gemeente zelf een samenwerking met E-fiber. Deze samenwerking liep op 23 oktober af. De VVD vroeg de gemeente tweemaal naar een concreet vervolgplan, maar kreeg dat tot nu toe niet in handen. Om de koe alsnog bij de horens te vatten nodigde de partij één van de marktpartijen uit die antwoord kan geven op de vragen van inwoners. Dat werd Kabeltex, het bedrijf dat Texel en binnenkort ook Hollands Kroon voorziet van glasvezel en dat de backbone (hoofdaanvoer) al naast onze gemeente heeft liggen.

Minimaal 850 aanmeldingen nodig

In het geval van Kabeltex mogen de genoemde 850 aanmeldingen komen van huishoudens en vakantieparken: elke (vakantie)woning is één aansluiting. Op dit moment zijn er al veel aanmeldingen ontvangen uit het gebied tussen Hollands Kroon en het kanaal/N248 (zie afbeelding) maar is het aantal van 850 nog niet bereikt. Zodra dat wel het geval is, wordt er gestart. Datzelfde geldt voor de kuststrook of andere buitengebieden. Het bedrijf focust zich nog niet op de kernen, waar de capaciteit voor veel mensen voldoende is en er weinig behoefte bestaat aan snel(ler) internet

Gemeente moet meewerken

De VVD geeft aan dat elke marktpartij vrij is om glasvezel aan te leggen. Daar zijn voorwaarden aan verbonden, maar de gemeente moet medewerking verlenen. De partij kijkt terug op een informatieve avond die perspectief bood en houdt de verdere ontwikkelingen in de gaten.