Wajong

Op zaterdag 5 januari publiceerde dagblad Trouw een artikel onder de kop “Jonge gehandicapten krijgen geregeld geen uitkering terwijl ze er wel recht op hebben“ (en was ook te lezen op nu.nl) over een intern rapport van het UWV dat er op grote schaal fouten zijn gemaakt bij de beoordeling van aanvragen voor Wajong-uitkeringen.

Wij zijn van mening dat de jonggehandicapten door de onterechte afwijzingen groot onrecht wordt aangedaan. In de zin dat het een zeer wezenlijk verschil uitmaakt voor de jonggehandicapte of ze een Wajong-uitkering krijgt of een normale bijstand. De Wajong een vangnet-regeling is voor het leven waar ze altijd op terug kunnen vallen. Mensen in de bijstand hebben een sollicitatieplicht. Bij de ouders thuis wonen of samenwonen heeft geen invloed op de Wajong-uitkering, bij de bijstand telt dat wel mee. Wajongers mogen vermogen/spaargeld hebben, in de bijstand maar tot een bepaalde hoogte. Ook is er een gevoelsmatig voordeel: het hebben van een indicatie voor een Wajong Uitkering kan een gevoel van erkenning geven, omdat erkend wordt dat je een beperking hebt en niet of maar gedeeltelijk kan werken.

Gezien deze verschillen waren wij geschrokken van het interne rapport van het UWV over de grote schaal aan fouten bij de beoordeling van aanvragen waar dagblad Trouw over publiceerde.

Uit het artikel van Trouw nog even kort de volgende 2 punten:

• Er worden vaker ten onrechte uitkeringen ontzegd dan ten onrechte toegekend. Bij 33 procent van de onderzochte gevallen is een arbeidsongeschiktheidsuitkering afgewezen hoewel volgens de onderzoekers de aanvrager wel recht had op de Wajong.

• Het UWV wentelt jonge arbeidsongeschikten af naar de gemeenten omdat de jongere bij afwijzing in de bijstand belandt.

Over het artikel en beschreven situatie hebben wij de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van het artikel en de onterechte afwijzingen van Wajong-aanvragen?

2. Kan het college nagaan of er bij onze gemeente jonggehandicapten een bijstandsuitkering krijgen maar die feitelijk zouden moeten vallen onder de Wajong-regeling?

3. Kan, als er gevallen bekend zijn, het college op korte termijn aangeven hoeveel jongeren onterecht in de bijstand zitten in Schagen?

(De Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) is een inkomensvoorziening voor jongeren die op een relatief jonge leeftijd arbeidsongeschikt zijn geworden. Hierdoor kunnen ze niet of slechts een gedeelte werken. ... Het UWV regelt de Wajong-uitkering)