VVD Schagen oneens met subsidie voor particuliere kustbus

De Schager VVD stemde tegen het voorstel om een particulier bedrijf dat de voormalige kustbus wil overnemen te subsidiëren. Ondanks dat werd het voorstel met een meerderheid van stemmen aangenomen.

De Kustbus, ofwel lijn 851, is een zomerlijn voor badgasten en toeristen, welke tot voor kort binnen het hoogseizoen tussen de badplaatsen Petten en Den Helder via Callantsoog reed. Connexion is onlangs gestopt met deze lijn, omdat deze niet rendabel bleek. Tijdens de raadsvergadering van 11 mei 2021 riepen diverse partijen op om een subsidie te verstrekken aan een particulier busbedrijf, dat de route kan overnemen. Recreatieondernemers krijgen daarbij de opdracht om te zorgen voor de promotie en administratieve afhandeling van de vernieuwde kustbus.

De Schager VVD stemde tegen dit voorstel. Wij nemen in ogenschouw dat de lijn niet rendabel gebleken is en dat voortzetting van de kustbus geen taak van de gemeente is. We begrijpen dat ondernemers in de kustplaatsen het winkelend publiek verwelkomen, maar houden er rekening mee dat de passagiers van deze particuliere kustbus het overgrote deel van onze gemeente (op deze manier) niet bereiken. Bovendien komen toeristen over het algemeen met eigen vervoer naar onze regio en kunnen zij daarmee diverse plaatsen bezoeken.

Desalniettemin werd het voorstel met meerderheid van stemmen alsnog aangenomen.