PvdA-Wethouder Heddes stevent af op prijs van €6,- per afvalzak

Onrust in de gemeente. Wethouder Heddes verwacht dat voor elke storting in de ondergrondse container moet worden betaald en noemt daarbij een bedrag van € 6,- per storting. De Schager VVD-fractie is hogelijk verbaasd over zijn onbezonnen uitspraak. Het lijkt erop dat dhr. Heddes over extra informatie beschikt of dat de wethouder de gemeenteraad niet volledig heeft geïnformeerd. De VVD sprak hem hier onlangs op aan tijdens de oordeelsvormende vergadering. Zijn antwoord is dat hij deze uitspraak op persoonlijke titel deed bij de lokale omroep.

Wethouder buiten zijn boekje
De VVD-fractie vraagt zich af waarom PvdA-wethouder Heddes stelt dat dit systeem in de gemeente Schagen zal worden ingevoerd. Want wethouder Heddes bepaalt niet zelf of het Diftar-systeem in onze gemeente wordt ingevoerd. Die keus is aan de gemeenteraad. De raad heeft hierover nog geen informatie ontvangen of de keus daartoe gehad. Wellicht dat dat moment ooit komt, maar in ieder geval niet vóór 2025. En tot deze datum geldt het huidige systeem. Een prijsbepaling van € 6,- voor elke afvalzak is op dit moment dan ook volledig uit de lucht gegrepen.

VVD Schagen: zeer kritisch over betalen per afvalzak
De VVD maakt zich zorgen. Het inslaan van deze weg kan ertoe leiden dat een bepaalde hoeveelheid restafval in de verkeerde containers terecht komt of elders wordt gedumpt. Ook word het vertrouwen in de gemeente geschaad door op eigen titel dingen te roepen. De VVD is tegen betalen per zak, de partij zal inzetten op eindscheiding van afval en stevig stelling nemen tegen de gedachtenkronkels van de wethouder.