VVD vraagt Hollands Noorderkwartier om in actie te komen

100 millimeter regen en droge waterbergingen. Hoe kon dat? De VVD wil opheldering en vraagt Hollands Noorderkwartier om in actie te komen.

Deze week werd onze regio overspoeld met water. In een uur tijd viel er 100 millimeter regen, dat is ongekend veel voor onze begrippen. Er zijn mogelijkheden om het water op te vangen. In Sint Maartensvlotbrug, De Stolpen en Schagerbrug zijn waterbergingen aangelegd. Bij noodweer kunnen de schuiven open, zodat het water wordt afgevoerd en de landerijen worden ontlast.

Onze fractie zag met eigen ogen dat het water niet snel genoeg werd afgevoerd en dat de waterbergingen niet werden gebruikt. Landerijen bleven blank staan, wat veel schade kan opleveren aan bollen en gewassen. De raadsleden van de Schager VVD willen opheldering over deze situatie en laten vragen stellen bij het Hollands Noorderkwartier. Ook wethouder Theo Meskers van VVD Hollands Kroon heeft het Hollands Noorderkwartier inmiddels gevraagd om in actie te komen.