VVD ongerust: degelijk onderzoek naar herinrichting Schagerweg in Schagerbrug ontbreekt. En 22 raadsleden vinden dat prima.

VVD ongerust: degelijk onderzoek naar herinrichting Schagerweg ontbreekt
De VVD heeft tijdens de raadsvergadering van 29-6-2021 aangedrongen op het stopzetten van de voorbereidingen aangaande de Schagerweg in Schagerbrug, teneinde eerst degelijk onderzoek te doen naar de mogelijke risico’s die het wegdek-materiaal met zich meebrengt. De VVD deed dit naar aanleiding van verontrustende antwoorden op de vragen die wij aan de wethouder stelden over dit onderwerp.

VVD wil onderbouwde keus voor materiaalgebruik
De VVD begrijpt dat inwoners van Schagerbrug zich zorgen maken over eventuele schade aan hun woning, die veroorzaakt kan worden door trillingen die afkomstig zijn van het wegdek. Schade aan woningen is ernstig, zowel voor de woning-eigenaren als voor de gemeente die mogelijk met een schadeclaim geconfronteerd wordt. De VVD wil beide partijen daarvoor behoeden, door vóór aanvang van de werkzaamheden degelijk onderzoek te doen naar de mogelijke risico’s die optionele wegdek-materialen met zich meebrengen.

Wethouder kiest op basis van gevoel in plaats van feiten
Het is belangrijk dat voor aanvang van de werkzaamheden bekend is welk materiaal een bepaalde trilling veroorzaakt en dat daar kwaliteitsrapportages aan ten grondslag liggen die onafhankelijk, representatief en betrouwbaar zijn. In de antwoorden die de VVD ontving op haar vragen staat dat de wethouder zijn keus reeds heeft gemaakt op basis van het gevoel dat heerst bij inwoners en dat specifieke onderzoeken waaruit blijkt dat de huidige plannen de minste risico’s op trilling(schade) met zich meebrengen niet aanwezig zijn. Ook gaf hij aan dat nader onderzoek geen nieuwe inzichten zal geven en onnodig kostenverhogend zal zijn.

Aangedrongen op onderzoek
Middels een motie heeft de VVD zich ongerust getoond over de argumenten van de wethouder en heeft onze partij erop aangedrongen dat er alsnog degelijk onderzoek plaatsvindt, op basis waarvan er een kwalitatief onderbouwde keus gemaakt kan worden tussen asfaltverharding of elementverharding (klinkers).

Uiteindelijk kozen 6 raadleden (VVD, D66 en GroenLinks) vóór onze motie en gaven 22 raadsleden aan dat zij de voorbereidingen zonder verder onderzoek willen voortzetten.