Monumentale blunder

Als de overheid een monumentaal pand wil wijzigen, dan moet zij dezelfde procedures en zorgvuldigheid betrachten als van inwoners wordt vereist. Dat betekent dat zij in zo’n geval een vergunningsprocedure moet doorlopen. De muurschildering op de monumentale muur van Markt 18 is echter zonder vergunning tot stand gekomen, zo blijkt uit de antwoorden die wethouder Kruit geeft op vragen van de VVD Schagen.

Volgens de wethouder was onterecht aangenomen dat het geen monumentale muur betrof, waardoor de welstandcommissie en erfgoedcommissie niet zijn geraadpleegd en ook geen vergunning is aangevraagd. De wethouder wil met terugwerkende kracht alsnog de vergunning afgeven en is voornemens om het kunstwerk op de muur te laten zolang deze mooi blijft, naar verwachting 5 tot 7 jaar. Wat daarna de plannen met de muur zijn liet zij in het midden. De erfgoedcommissie heeft al aangegeven dat het zo niet kan.

Fractievoorzitter Angelique van Wijk: ‘Je kunt denken: het is maar een muur. Maar dit is een monumentale muur. Eigenaren van monumenten, die iets willen aanpassen, moeten aan allerlei regels voldoen. De partij die de vergunningen verstrekt en een voorbeeldfunctie heeft, had hier secuurder mee om moeten gaan.’