Coalitieprogramma neemt inwoners bij de neus

Tijdens de raadsvergadering van 14 juni reageerde de VVD Schagen met de onderstaande tekst op het coalitie-akkoord van CDA, JESSLokaal, PvdA en Seniorenpartij:

“De titel van het coalitie-akkoord luidt ‘Doorbouwen op een gezond fundament’. Bij het lezen van die titel waren we compleet verbaasd, want een ‘gezond fundament’ kan onmogelijk op de gemeente Schagen slaan. Met deze titel zet u alle inwoners van onze gemeente op het verkeerde been.

Want zoals u weet staat in de rapportage van de auditcommissie dat onze gemeente achterstanden heeft qua financiën en beheerbaarheid, dat de financiële middelen van de Gemeente Schagen tekortschieten, dat er een negatief resultaat is van 1.905.000 euro. Wat overigens ook nog elke periode oploopt. Daarnaast benoemt de auditcommissie ook de volgende punten:
- Het financieel en administratief beheer is in de basis niet goed geborgd.
- Het uitvoeren van doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek is uitgesteld.
- De aansluitingen tussen de financiële systemen onderling geven problemen.

VVD Schagen waarschuwde voor deze situatie en is teleurgesteld over de neergaande lijn. We maken ons zorgen over de toekomst. Er moet veel gebeuren, terwijl rentepercentages, kosten en inflatie oplopen en de capaciteit van ons ambtelijk apparaat beperkt, het weerstandsvermogen nihil en de portemonnee leeg is. Er hoeft maar iets te gebeuren en onze gemeente kan het niet meer aan.

Wat u een ‘gezond fundament noemt’ is in werkelijkheid een flinterdun laagje waar we zo doorheen zakken. U weet dit toch allemaal? En toch wilt u ‘Doorbouwen op een gezond fundament’. De organisatie ís niet gezond. ‘Doorbouwen’ op een óngezonde situatie is in de ogen van de VVD Schagen geen degelijk of verstandig beleid. Dus laten we onze inwoners niet bij de neus nemen. VVD Schagen ziet graag dat u de scherven van uw beleid oppakt en repareert wat er te repareren valt.

VVD Schagen is een realistische partij. Wij willen dat inwoners hier fijn kunnen wonen. Dat betekent dat er huizen nodig zijn om in te wonen en voorzieningen voorhanden zijn die het comfortabel maken. En dat het ondernemers goed gaat. Herkennen wij dat in uw coalitieprogramma? Ja, voor een deel herkennen we punten uit ons eigen verkiezingsprogramma, al zien we helaas ook dat u slechts een minimaal aantal woorden wijdt aan bijvoorbeeld onze ondernemers. Gelukkig benoemt u wel dat beleid uitvoerbaar moet zijn en betaalbaar moet blijven. En dat we zuinig met belastinggeld van onze inwoners moeten omgaan. VVD Schagen kan zich daar volledig in vinden. We zullen steun betuigen aan de voorgestelde plannen, zolang wij die verantwoord achten vanuit ons verkiezingsprogramma en politieke opvattingen.”