Lening aan Stichting Oldskoel kent nauwelijks voorwaarden

De leningovereenkomst van € 111.337,- die de gemeente Schagen aan Stichting Oldskoel in Burgerbrug verstrekt, is getekend door beide partijen. Wat opvalt aan de inhoud van de overeenkomst, is dat deze nauwelijks verplichtingen aan Oldskoel oplegt om het bedrag terug te betalen. Dat was aanleiding voor VVD Schagen om op 23 mei jl. haar ongerustheid bij het college te uiten en schriftelijke vragen te stellen.

Opvallend aan de overeenkomst is dat deze geen hoofdelijke aansprakelijkheid, geen datum van uiterlijke terugbetaling, geen onderpand en geen rentepercentage vermeldt. De overeenkomst bevat wel informatie waaruit blijkt dat de gemeente voornemens is om het bedrag dat St. Oldskoel niet terugbetaalt vanuit de reserve voor het accommodatiebeleid te financieren, wat ten koste gaat van bv. zwembaden en sporthallen. VVD Schagen heeft vragen gesteld over het ontbreken van de gegevens en het repareren van de overeenkomst op deze punten.

Stichting Oldskoel heeft geen concrete garanties over de terugbetaling afgegeven. Verzachtende omstandigheid: tijdens de oordeelsvormende vergadering van afgelopen week gaf de burgemeester mondeling aan dat de provincie onlangs een subsidie aan stichting Oldskoel zou hebben toegekend ter waarde van € 65.000,-. Daarmee daalt het risico voor de gemeente mogelijk tot € 46.337,-