Gemeente moet inwoners beter informeren over verduurzaming woning

Waar we met z’n allen van het gas af moeten, wordt de tijdsdruk voor alternatieve energiebronnen steeds groter. Echter, inwoners die bij de gemeente zoeken naar informatie over het verduurzamen van een woning, komen van een koude kermis thuis. Dat moet beter, vindt VVD Schagen. Inwoners moeten beter geïnformeerd worden over andere vormen van energiebronnen en hoe zij deze kunnen realiseren.

Namens VVD Schagen noemt raadslid Roel Takes het ontbreken van informatie echt een gemiste kans. Takes: “De techniek van verduurzaming van een woning is in een stroomversnelling. De opbrengsten van bijvoorbeeld kleine windwokkels zijn op dit moment voldoende voor een woning en tegen betaalbare prijzen te verkrijgen. De som van de kleine beetjes helpen om de doelstellingen van de energietransitie te bereiken. Dit betekent dat je iedereen de mogelijkheid moet bieden om een steentje bij te dragen.”

Takes is al maanden bezig het college te bewegen om de inwoner beter te informeren. VVD Schagen diende een motie in, waarop de wethouder aan de gemeenteraad heeft toegezegd dat hij voor het einde van het jaar met een informatiefolder komt. Takes: 'Of de inhoud verder gaat dan zonne-energie? We moeten het nog even afwachten.'