Boze boeren, waarvoor begrip

Onze boeren zijn boos. En terecht, wat VVD Schagen betreft. De stikstofreductiekaart die het kabinet presenteerde levert grote onzekerheid en onrust op.

Begrip voor agrarische sector
Dat boeren en bedrijven die met hen samenwerken op hun achterste benen staan begrijpt VVD Schagen heel goed. De in mei gepresenteerde stikstofreductiekaart zorgt voor veel onzekerheid en draagt jammer genoeg onterecht bij aan een eenzijdige discussie die zich met name richt op de agrarische sector.

Proces de kans geven
De provincie is in 2020 begonnen om een gebiedsgerichte aanpak vorm te geven en te regisseren. Belangrijk hierbij is dat zij in gesprek gaat met alle sectoren (waaronder ook bv. industrie, havens en wonen) om samen te zoeken naar maatwerk-mogelijkheden. Daarnaast is het van belang dat er een wetenschappelijke onderbouwing komt. VVD Schagen begrijpt de onrust en zorgen bij ondernemers, maar kijkt ook naar het proces voor de komende periode (mogelijk jaren) waarin de provincie de tijd neemt om gesprekken met alle sectoren te voeren voordat er beleid tot stand komt dat in Den Haag wordt voorgelegd.

Vertrouwen in provincie
De VVD Schagen vertrouwt erop dat de provincie het proces goed oppakt, het overleg vorm geeft en als eerste contact zoekt met de agrarische sector, zodat zij hun bijdrage kunnen leveren aan het proces en perspectief krijgen voor hun onderneming.

Signalen doorgeven

VVD Schagen geeft de signalen die wij van boeren ontvangen door aan de provincie. Daarmee geven we gehoor aan de herhaalde oproep van de provincie om vragen en opmerkingen kenbaar te maken. Op deze wijze levert de fractie een positieve bijdrage aan het proces en dragen we actief bij aan verbeterde communicatie, waarbij de agrariƫr beter gehoord wordt door de provincie.