Zorgen van VVD Schagen over riolering: Gemeente Schagen biedt geen inzicht

Het aanleggen en onderhouden van riolering drukt een stevige stempel op de begroting van de gemeente. Toch heeft het college geen beeld van de projecten die de komende 7 jaar op ons afkomen en of het nodig is om de begrote kosten bij te stellen, zo blijkt uit antwoorden op vragen die VVD Schagen stelde.

De gemeente Schagen draagt een zorgplicht ten aanzien van het afvoeren van huishoudelijk afvalwater, regenwater en grondwater. Richtinggevend daarvoor is het huidige Beheerplan Riolering, welke loopt tot 2022. Na de publicatie ervan in 2018 werd het echter stil. Naar nu blijkt kan het college geen inzicht geven in de meest nabije toekomst van ons rioleringsstelsel.

VVD Schagen ziet graag een geactualiseerd rioleringsplan. De partij vindt het zinvol om te onderzoeken welk onderhoud nodig is en hoe de kosten beperkt kunnen worden. In het rioleringsplan moeten wat ons betreft o.a. de benodigde financiële middelen en de relatie met andere beleidsterreinen en externe betrokkenen realistisch worden uitgewerkt.

Fractievoorzitter Angelique van Wijk-Ligthart: “VVD Schagen wil inwoners en gemeente behoeden voor vervelende verrassingen en/of financiële catastrofe. Zolang inzicht uitblijft lijken we wel die richting op te gaan. Met het oog op de klimaatverandering, kostenstijgingen, inflatie en de gemeentelijke krappe beurs is het belangrijk dat er een goed beheerplan komt. Het college moet per direct vooruit gaan kijken.”

@Foto: dank aan het Noordhollands Dagblad