Uitspraken van Raad van State en Stichting Landschap Noord-Holland leiden tot vragen

Op 2 november 2022 is de uitspraak van de Raad van State betreffende de Bouwvrijstelling stikstof bekend geworden en gepubliceerd. Daarnaast publiceerde het Noord-hollands Dagblad diezelfde dag een artikel over stichting Landschap Noord-Holland, waarin bekend werd gemaakt dat zij grote gebieden langs de kust wil opkopen. De VVD Schagen trok binnen twee dagen aan de bel bij het Schager college, om een beeld te krijgen van de consequenties voor onze gemeente.

Raad van State
Op 12 oktober van dit jaar, een krap halfjaar na de verkiezingen, gaf het collega aan dat de verkiezingsbelofte van meerdere coalitiepartijen om 500 woningen per jaar te bouwen niet nagekomen kan worden. De prognose werd bijgesteld naar een aantal van 220 woningen in 2022 tot 350 woningen in 2025 die wellicht haalbaar zijn. Ook deze aantallen kunnen onder druk komen te staan na de uitspraak van de Raad van State. De VVD Schagen wil weten in welke mate dat aan de orde is, welk effect de uitspraak heeft op welke projecten en of er al contact is opgenomen met de initiatiefnemers.

Landschap Noord-Holland
De aankoop die de Stichting Landschap Noord-Holland voorziet, richt zich bij voorkeur aangrenzend op bestaande natuurgebieden. In het artikel wordt tenminste één aankoop binnen de gemeente Schagen genoemd. VVD Schagen heeft het college o.a. gevraagd of zij bekend zijn met de aankopen en welke consequenties dat eventueel heeft voor bestemmingsplannen en stikstofvraagstukken in de omgeving.

In de bijlage de vragen die de VVD Schagen stelt.