Thorbeckestraat: de taart is pas klaar als het proces goed gelopen is.

Spreektekst van onze fractievoorzitter tijdens de raadsvergadering van 7 februari 2023:

De fractie van VVD Schagen wil dat het centrum aantrekkelijker wordt en dat het hele centrum goed bereikbaar blijft, waardoor meer bezoekers en toeristen worden aangetrokken en meer inkomsten kunnen worden gegenereerd door winkeliers.

Om dat te bereiken deden CDA, Seniorenpartij en de VVD op 17 februari 2022 een voorstel om de rijrichting van de Thorbeckestraat om te draaien van Zuid naar Noord. Daarmee gaf de meerderheid van de gemeenteraad opdracht aan de wethouder om het besluit uit te voeren. Nu, een jaar later, blijkt dat hij de opdracht van de gemeenteraad heeft genegeerd en de raad daarover niet heeft geïnformeerd. De wethouder motiveert dit met de mededeling dat hij het ongewenst vond om het besluit snel uit te voeren. In het bedrijfsleven is het negeren van een order reden voor ontslag. In de politiek maakt het de weg vrij voor een motie van wantrouwen waarna de wethouder opstapt.

Het raadsvoorstel dat we nu van de wethouder ontvangen, gaat recht in tegen het eerdere oordeel van de gemeenteraad. Om het voorstel te onderbouwen, geeft de wethouder toe dat oude onderzoeksresultaten worden gepresenteerd: bureaustudies en eigen onderzoeksresultaten van de Zuiderweg, het Verkeersplan en de Thorbeckestraat die dateren uit de periode voor 2020, uit de tijd dat de Oosterstraat nog open zou gaan en nieuwe wijken in en rondom Schagen nog niet voltooid waren. Dat maakt, dat de uitkomsten van de onderzoeken niet meer representatief zijn voor de huidige situatie.

Laten we nog iets verder ingaan op het gelopen proces. Naast het negeren van een raadsbesluit en het voorleggen van oude onderzoeksresultaten, zijn ook belangengroepen niet meegenomen in de voortgang.

Onder wie de bewoners uit de Thorbeckestraat. Onze fractie sprak met een aantal van hen. Wat hen bindt, is dat zij zoveel mogelijk de rust in hun straat willen behouden en schade aan hun eigendommen willen voorkomen. Daarvoor alle begrip en steun vanuit de VVD Schagen. Als onderdeel van het hele proces is het goed dat zij indertijd gehoord zijn door de gemeente en dat er zoveel als mogelijk rekening gehouden wordt met hun belangen.

Een andere groep die mede bepalend is in dit proces, waarvan de belangen afgewogen moeten worden, zijn de ondernemers. Omdat wij zowel van de ondernemers als van de wethouder zelf signalen opvingen dat dit niet was gebeurd, pleitte VVD Schagen ervoor dat de wethouder dit alsnog zou oppakken. We hebben tijdens het presidium zelfs gevraagd om dit punt vanavond van de agenda te halen zodat de wethouder meer tijd zou krijgen om deze gesprekken aan te gaan. We waren er gerust op dat dat ook zou gebeuren, want de wethouder geeft zelf aan dat hij de ondernemers in de Molenstraat en Nieuwe Laagzijde een warm hart toedraagt en dat zij konden meepraten. Maar diverse winkeliers geven nog steeds bij de VVD aan dat er geen contact met hen is gezocht. Dat blijkt ook uit de inspraak van de OFS, die aangaf dat aan winkeliers niet is gevraagd om de gevolgen van het eenrichtingsverkeer van de Thorbeckestraat in kaart te brengen. Aan hen is ook geen feitelijke informatie gevraagd over mogelijk verlies van inkomsten. Ook zijn de resultaten van het verkeersonderzoek niet gedeeld en besproken met de winkeliers. En ook hebben er geen tellingen plaatsgevonden van winkelend publiek op de Gedempte Gracht, Molenstraat en Nieuwe Laagzijde. De reden waarom winkeliers niet zijn benaderd? Tot onze grote verbazing geeft u aan dat het vanwege de AVG niet mogelijk is om de contactgegevens van de winkeliers op te vragen. Terwijl die toch vaak gewoon op de pui of op de website staan. U weet hen wel te vinden voor de gemeentelijke belastingen toch? Daar bovenop vermeldt de wethouder dat een vragenronde langs vertrokken winkeliers NOOIT de conclusie kan opleveren dat de bereikbaarheid tot gevolg had dat winkeliers moesten sluiten. En dáár bovenop laat de wethouder weten dat hij geen relevantie ziet om nog eens om tafel te gaan over dit voorstel. Maar, ja ja, nu komt het: dat hij wel in gesprek blijft met ondernemers over alles wat speelt in het centrum. Hoe serieus moeten onze ondernemers dit nog nemen en bent u nog verbaasd over het afnemende vertrouwen van mensen in de richting van de politiek? Om met de woorden van de OFS te spreken: “Het kan toch niet zo zijn dat een onderzoek verkeersroulatie bepalend is en dat de stem van gezamenlijke winkeliers, die van groot belang zijn voor
de aantrekkingskracht van Schagen en die ervaring hebben met de bezoekers van het oude centrum, niet wordt gehoord.”

Conclusie:

Het proces is hier niet goed gelopen. Als een wethouder zijn opdracht in eerste instantie naast zich neerlegt, vervolgens op eigen houtje verder gaat en tijdens het proces geen contact zoekt met alle belangengroepen, inclusief de gemeenteraad, ook al wordt dat door fracties gevraagd, dan levert dat een vertrouwensbreuk op. Tevens bepaalt het de inhoud van het debat en de uitkomst daarvan. De VVD hamerde er tijdens de oordeelsvormende vergadering en het presidium reeds op dat niet alle belangen in beeld waren gebracht, maar de wethouder gaf geen gehoor aan onze signalen. Op basis van de door hem onvolledig aangeleverde gegevens is het niet mogelijk om een goede belangenafweging te maken. Op deze wijze kunnen we het debat niet voortzetten en zal de fractie van VVD Schagen zich onthouden van stemmen. U heeft echter vandaag nog de mogelijkheid om zaken op te pakken waar partijen u om gevraagd hebben.

Toekomst:

In 2022 werd mede door de VVD besloten dat de Oosterstraat dicht blijft, in de wetenschap dat de rijrichting  van de Thorbeckestraat omgedraaid zou worden. Nu dat niet het geval dreigt te zijn, en de rijrichting blijft zoals deze vandaag is, kan de VVD met terugwerkende kracht niet akkoord gaan met het destijds genomen raadsbesluit. Wij overwegen daarom met een motie te komen die erom vraagt om de Oosterstraat te openen voor éénrichtingsverkeer.

Verder geven we in overweging dat er dan tevens een discussie zal volgen over de routes die in het onderzoek zijn meegenomen en woonwijken die in het onderzoek niet zijn meegenomen. Het percentage bewoners kan dan anders uitvallen dan nu wordt aangegeven en kan een realistischer beeld vormen dan nu wordt geschetst.

Bijlage: interview met Schagen Plus