Alle potjes leeg en de belastingen omhoog voor basaal onderhoud

De budgetten raken op bij de gemeente Schagen, terwijl er nog veel groot onderhoud moet plaatsvinden. De VVD kaartte het tijdens de raadsvergadering van 23-3-2023 aan bij de gemeenteraad. Lees hier het betoog van onze fractievoorzitter of klik op deze link om het videoverslag te bekijken.

Voorzitter,

op 25 mei 2022 informeerde de lokale VVD Schagen naar het budget onderhoud rioleringsstelsel. De wethouder antwoordde toen dat het nog niet duidelijk was welke projecten er op ons af zouden komen en dat er op dat moment nog geen zicht was of de kosten bijgesteld moesten worden. De wethouder gaf daarmee onjuiste informatie aan de raad. Want elke maanden later bleek dat er tóch sprake was van een behoorlijk aantal herinrichtingsprojecten, die gezamenlijk mogelijk 16,9 miljoen euro moeten gaan kosten.

De lokale VVD Schagen wil goede en veilige wegen plus een degelijk rioolstelsel voor onze inwoners. Dat zien wij als één van de basale taken van een gemeente. Tijdens de vorige raadsperiode heeft mijn collega Willem Jan Stam namens de lokale VVD Schagen aangegeven dat de ontwikkelingen geen uitstel duldden en dat daarom veel geld gereserveerd moest worden voor deze taak. Maar terwijl iedereen kon zien dat groot onderhoud eraan zat te komen, legde het college de opmerking van mijn collega naast zich neer. De coalitie keurde telkens haar eigen begroting goed, terwijl daarin basale onderwerpen zoals straatonderhoud en riolering onvoldoende waren opgenomen. Gelukkig zijn de ogen nu geopend, maar zijn de bouwkosten opgelopen en wordt geld steeds duurder. Deze extra kosten hadden voorkomen kunnen worden als er destijds naar mijn collega geluisterd was.

In ieder geval wordt er nu, tot onze blijdschap, een eerste poging ondernomen om zaken op te pakken. Ten aanzien van het dekkingsvoorstel dat nu voor ons licht hebben we evengoed een kanttekening. Het voorstel is weliswaar sluitend, maar aan het einde van het verhaal zijn de budgetten op, betalen de inwoners meer rioolbelasting en is de post ‘maatschappelijk nut’ in zijn geheel gereduceerd tot nul. Dat betekent dat er geen brug meer vervangen kan worden. Terwijl er nog zoveel andere projecten aan komen. Financiële voorzichtigheid is voor de toekomst is geboden. In dat opzicht zijn we tevreden dat de wethouder de projecten opknipt en verspreidt over een aantal jaren.