VVD zorgt voor veiliger oversteekplaatsen N9 Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug

Het veilig maken van de oversteekpunten van de N9 bij Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug krijgt prioriteit, zo blijkt uit de schriftelijke reactie van Minister Mark Harbers (Ministerie van Rijkswaterstaat en Infrastructuur) op de brief die onze fractieleden Angelique Ligthart en Peter Vlam hem 24 mei 2023 persoonlijk overhandigden.

De brief die aan de minister werd overhandigd gaf aan waar het knelt en welke maatregelen de dorpsraden, gemeente Schagen, OFS Agri en Rijkswaterstaat aandragen. VVD Schagen vroeg in de brief om geld vrij te maken, zodat deze maatregelen uitgevoerd konden worden.

De minister herkent de situatie dat er sinds het opheffen van de stoplichten bij Schoorldam en de Schagerbrug geen pauzes meer zijn in de continue stroom van voertuigen die de dorpen passeren, wat zorgt voor risicovol oversteekgedrag van fietsers en wandelaars. Hij erkent dat dit geen gewenste situatie is en dat daarom binnen het door dit kabinet beschikbare bedrag van 4 miljoen euro voor de N9 prioriteit gegeven wordt aan het veiliger maken van de oversteekpunten bij Sint Maartensvlotbrug en Burgervlotbrug.

Tevens geeft hij aan dat er na 24 mei 2023 binnen de financiële mogelijkheden overeenstemming is bereikt over de besproken ontwerpen en dat Rijkswaterstaat in de tweede helft van dit jaar (onder voorbehoud van de planning en de aannemer) de kruisingen gaat aanpassen, wat de volgende zaken betreft:

• Grotere opstelplaatsen en ruime midden-eilanden voor wandelaars en fietsers
    In het ontwerp van Rijkswaterstaat wordt de ruimte voor het opstellen op de midden-eilanden groter.
  • Bestaande zebrapaden eventueel opknappen en duidelijk zichtbaar maken
    Conform verzoek van de bewoners blijft het zebrapad in Burgervlotbrug behouden en wordt deze groter én duidelijker aangegeven middels bebording.
  • Duidelijke bebording van maximale snelheid, zebrapaden, voorrangsregels
    Er zal duidelijke bebording van maximale, zebrapaden en voorrangsregels worden toegepast, ook bij de grenzen van de bebouwde kommen.
  • Veilige positie van stopstrepen
    De stopstrepen worden aangelegd conform de richtlijnen en zijn daarmee op een juiste positie.
  • Markeringen verbeteren/opfrissen
    Gelijktijdig met het treffen van de verkeersveiligheidsmaatregelen zullen ook de markeringen worden verbeterd.

Fractievoorzitter Angelique Ligthart: “Onze fractie is blij dat fietsers en wandelaars straks veiliger de N9 kunnen oversteken. We danken alle partijen die meehielpen om dit gezamenlijke doel te bereiken, waaronder de dorpsraden, inwoners, OFS, de gemeentelijke fracties die onze motie steunden, de provinciale VVD die aandacht aan de zaak gaf, VVD-Tweede Kamerlid Daniël Koerhuis die kamervragen stelde en uiteraard VVD minister Mark Harbers voor zijn toezegging.”

V.l.n.r.: Angelique Ligthart, Daniël Koerhuis en Peter Vlam

In de bijlage treft u de brief van minister Harbers aan.