Ondernemers, ZZP’ers en werknemers in Nederland: wij laten jullie niet vallen

De gezondheid van mensen is prioriteit nummer 1 op dit moment. Echter, er zijn ook heel veel ondernemers, ZZP’ers en werknemers die hard worden geraakt door de maatregelen die wij nu moeten nemen om samen dit virus te stoppen. De VVD is heel duidelijk naar alle ondernemers, ZZP’ers en werknemers in Nederland: wij laten jullie niet vallen. Ook economisch gaan we ons door deze storm heen slaan en doen we er alles aan om gezonde bedrijven niet om te laten vallen.

Vorige week heeft het kabinet een fors pakket aan steunmaatregelen voor ondernemers, MKB’ers, ZZP’ers en werkenden bekend gemaakt. Op de korte termijn helpen we ondernemers met meer liquiditeit door bijvoorbeeld belastingen uit te stellen of hen meer krediet bij de banken te geven. In de tussentijd komt er een noodloket voor bedrijven in de meest getroffen sectoren en neemt de overheid tot 90% van de loonkosten over van bedrijven waar de omzet wegvalt. Ook ZZP'ers helpen we met inkomensondersteuning via de gemeente: dat is geen vetpot maar we hopen dat ze daarmee niet door het ijs zakken. De urgentie is hoog: in Den Haag wordt er met man en macht gewerkt om deze regeling zo snel mogelijk open te krijgen. Dit stelt het geduld van veel ondernemers, en ook dat van ons, op de proef maar op korte termijn moeten de regelingen open gaan.